A projekt témája a tanulók által végzett közösségi szolgálat oktatási rendszerbe történő integrálása, a service-learning nemzetközi szintéren való kidolgozása és adaptálása. A nemzetközi partnerség összetétele a céloknak megfelelően olyan iskolák bevonásával jött létre, amelyeknek a témában jártassága, működő programjai, komoly tapasztalatai, röviden, megosztható „jó gyakorlatai” vannak. Az alapötlet szerint ezeknek a nemzeti szintű, egyedi és egyéni „jó gyakorlatokanak” a megismeréséből és megosztásából kiindulva olyan szellemi termékeket kívánunk fejleszteni a témánkkal kapcsolatosan, melyek alkalmazásával egy komplex intézményi innovációt hozhatunk létre, mely lehetőséget teremtene alkalmazójának a módszertani, és szemléletbeli fejlődésre.
Projektünk nemzetközi szükségeségét az indokolja , hogy Európa szerte számos próbálkozás és kezdeményezés történt arra, hogy az iskolai önkéntesség és/vagy a közösségi szolgálat témáját felvállalja, de ezek közül nagyon kevés tudott sikeres, hosszútávú eredményt elérni, sőt a legtöbb nem lépte át az országhatárokat. Mi ezek közül a „jó gyakorlatok” közül válogatva, azokat megismerve kívánunk egy határokon átívelő programot megalkotni, amely képes az intézményi és oktatásbéli (pedagógiai-tanári-tanulói) fejlődés megteremtésére.
Nem egy egyedi probléma megoldására keresünk válaszokat, hanem egy európia szinten is adaptálható lehetőséget kínálunk fel projektünk eredményeivel. Egy olyan hiányt kívánunk pótolni ezzel a komplex programmal, amely a későbbiekben hasznára válna az európai, de akár az Európán kívüli köznevelés bármely résztvevőjének.
A Z generáció szociális érzékenysége folyamatosan gyengül, embertársaik, és kortársaik felé való közeledésük és emberi kapcsolataik a digitalizáció és az on-line térben töltött idő miatt fejlesztésre szorul, ezért pályázatunk egyik fő célkitűzése a szociális érzékenyítés, a társadalmi elfogadás és felelősségvállalás erősítése a lehető legtöbb szinten (befogadás, elfogadás, önkéntesség, közösségi szolgálat).
Stratégiai célok:
Elméleti célok:
Programunk középpontjában a középiskolás korú diákok állnak, akik az elsődleges célcsoportot képezik. Segítik a projekt eredményeinek létrehozását, és a projekttel kapcsolatos tevékenységekben is főszerepet játszanak.
Másik fő célcsoport a tanárok, oktatók köre, akiknek oktatási és képzési anyagokat készítünk, amelyek lehetővé teszik a hallgatók elsődleges célcsoportjának fejlesztését.
Harmadik célcsoportunk a fogadó intézmények és alkalmazottaik köre, akik a tanulók társadalmi és közösségi szolgálati tevékenységeit támogatják.
A projekt szellemi termékek fejlesztését tűzte ki a pályázati tevékenységek lebonyolítása mellett. A pályázati projekt nyelve az angol, mint ahogy a pályázati eredmények és innovációk is angol nyelvűek.
A szellemi termékek egy koherens rendszert alkotnak, de önmagukban is kezelhetőek, terveink szerint egytől-egyig kiválaszthatóak lennének az adaptálásra és a kiterjesztésre.
Fejleszteni kívánt szellemi termékekeink:
Az alkalmazott módszertant illetőleg törekszünk a projektszemlélet alkalmazására az intézményi protokoll bevezetése kapcsán. Az intézményi útmutató egy folyamatot mutat be, melynek lépése, mérföldkövei, mérési pontjai vannak, amit követni kell. A mérések, az ellenőrzések, a rendszeres beszámolók olyan visszacsatolást biztosítanak, mely tanulságokat a véglegesítés során be tudjuk építeni. Alapelvünk a gyakorlat-orientál, tanulói tevékenységre fókuszált nevelés. A téma még jobban kiemeli az informális oktatás, az alternatív pedagógiai módszerek erősítését.
A részvevők felé elvárt hatások kapcsán is a holisztikus szemléletet követjük, kompexen szemléljük a projektünk eredményeit. Projektünk missziója a köznevelés fejlesztése az által, hogy a tanulók számára olyan rendszert kínál fel, melyben az önkéntes, közösségi tevékenység révén nő a társadalmi felelősségvállalásuk, szociális érzékenységük és aktív állampolgárságuk.
Innovációnk (szellemi termékeink) és az azokat kiegészítő projekteredmények elsősorban abban rejlenek, hogy nem készült még a köznevelési szektorban egy európai szinten is adaptálható komplex rendszer (programcsomag) és oktatási-képzési anyag, amely fókuszában a tanulói közösségi szolgálatnak és a tanulói önkéntességnek olyan integrált tevékenysége (service-learning) áll.
Youtube
Erasmus+